در ابتدای این آئین، رحمتالله ممیز، مدیر مجتمع تربیتی مهرستان ضمن عرض خوش آمدگویی گفت: این کتاب حاصل پژوهش پنج ساله گروه پژوهشی با مدیریت آقای سید مهدی نوابی است که با نظارت علمی دکتر محمد صالح طیبنیا تدوین شده و الگویی است که براساس آموزه های اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی به تربیت مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی میپردازد.
وی با اشاره به نقش دوگانه دختران در جامعه امروز گفت: در این الگو تلاش شده است تا دختران هم در نقش مدیر خانه و خانواده، و هم در نقش کنشگر اجتماعی و فرهنگی توانمند شوند و مهارت بیاموزند.
از سند تا صحنه اجرا؛ رسانهها وارد شوند
دکتر علی عبدالعالی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷ مبنی بر اجرای کمتر از ۱۰ درصدی سند تحول گفت: یکی از دلایل تحققنیافتن سند، نبود روایت رسانهای از اقدامات اجرایی است. باید این فعالیتها را از سطح شعار به میدان عمل آورد، و در مرحله بعد، آنها را رسانهای کرد تا دیده و جریانساز شود.
عبدالعالی مهمان ویژه این آیین با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: معتقدم این سند مهم است؛ ولی اینکه چگونه عملیاتی و از آن استفاده شود نیز اهمیت دارد. باید ببینیم در مقام یک معلم، مثالی را که در کتاب آمده است، چگونه عملی کنیم و برای فهماندن این مفهوم با دانش آموزان بازی کنیم.
همچنین گفت: همه اذعان دارند که حال آموزش و پرورش خوب نیست و این واقعیت را میتوان در تعداد بالای استیضاح وزرای این وزارتخانه دید. او افزود: «این عرصه، بسیار تخصصی است و باید از شعار عبور کرد. داشتن سند خوب مهم و ضروری، ولی ناکافی ست ، سند باید یکسری پیوست عملی داشته باشد تا مقدمه ای برای پیادهسازی در بستر واقعی مدرسه باشد. همچنین مدرسهای که در آن متاورس و هوش مصنوعی نباشد، برای نسل فردا پاسخگو نیست. وی ضمن قدردانی از تلاش عوامل تهیه کتاب «مدرسهای برای زندگی»، این اثر را الگویی اجرایی و بومیشده برای تربیت اسلامی و انقلابی دانست و خواستار حمایت رسانهها از چنین طرحهایی شد.
تأملی در فاصله آموزش رسمی و زندگی واقعی
در این مراسم، سید مهدی نوابی، مدیر طرح «مدرسهای برای زندگی» و معاون پژوهشی مجتمع تربیتی مهرستان اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ در گفتوگو با آقای دکتر محمدصالح طیبنیا، مدیرعامل مرکز احیاء اندیشه و سیره علوی، از دغدغهای سخن گفتیم که عبارت بود از نبود الگویی برای تربیت دختران.
وی گفت: پروژه تألیف این کتاب پس از پژوهشهای مقدماتی آغاز شد و از همان ابتدا تلاش شد مبانی نظری بهویژه در حوزه حضور اجتماعی زنان، مبنای کار قرار گیرد.
حدود یک سال و نیم تنها درگیرمباحث نظری بودیم تا مشخص شود زنان فعال و حاضر در جامعه چه ویژگیهایی باید داشته باشند و چگونه میتوان زمینهساز رشد چنین افرادی شد؛ از همین رو تصمیم گرفتیم مبنای نظری کار و طراحی الگو براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین باشد پس از فراغت از مباحث نظری، به دنبال بستر اجرایی آن بودیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که طرحمان را در قالب مدرسه غیردولتی پیادهسازی کنیم و جنس آن نیز مدرسه زندگی باشد.
نوابی افزود: مفهوم «مدرسه زندگی» گرچه سابقهای در نظامهای آموزشی غربی دارد اما ما در این الگو، با نگاهی بومی و اسلامی، مفهوم زندگی را معادل «حیات طیبه» قرار دادیم.
حیات طیبه؛ معادلسازی بومی مدرسه زندگی
نوابی توضیح داد: برخی عقیده داشتند که ما نباید از اصطلاح «مدرسه زندگی» استفاده کنیم؛ زیرا این تلقی ایجاد میشود که الگویی فرنگی و وارداتی را بهکار گرفتهایم. پاسخ ما این بود که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مفهوم زندگی معادل «حیات طیبه» بهکار رفته است؛ پس وقتی از تربیت صحبت میکنیم، هدفمان این است که بچهها طبق سند تحول، مراتبی از حیات طیبه را کسب کنند که با ادبیات غربی متفاوت است.
زیرنظام های بنیادین در طراحی مدرسه
وی بزرگترین چالش نظام آموزش و پرورش را گسست بین یادگیری مدرسهای و نیازهای واقعی زندگی دانست و تأکید کرد: فارغالتحصیلان مدارس در بسیاری از موارد فاقد مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و اجرایی مورد نیاز جامعهاند؛ از همین رو نام مدرسه را «مدرسه زندگی» گذاشتیم.
وی تصریح کرد: شعار ما برای این طرح، «آموختن از زندگی» و «آموختن برای زندگی» شد. این سؤال برای ما مطرح بود که مدرسه زندگی در چه عرصههایی باید الگو داشته باشد؟ به این نتیجه رسیدیم که شش زیرنظام را باید مدنظر قرار دهیم.
مدیر طرح کتاب «مدرسهای برای زندگی» با اشاره به محتوای این اثر گفت: در این الگو، شش زیرنظام تربیت، جذب و گزینش، خانواده، مدیریت، معماری و تجهیزات، و مالی و پشتیبانی به عنوان نظامهای اصلی معرفی و برای هر یک الگویی متناسب طراحی شده است.
مخاطب هدف
وی با بیان اینکه مجموعههای تربیتی میتوانند از این کتاب همچون دفترچه راهنما استفاده کنند، افزود: ما این دغدغه را داشتیم که مطالب کتاب بتواند خود را با بومها و فرهنگهای گوناگون تطبیق دهد. مخاطبان اصلی کتاب «مدرسهای برای زندگی»، کسانی هستند که میخواهند مدرسهای با رویکردجدید تأسیس کنند یا افرادی که در مدارس با رویکردهای سنتی کار میکنند و میخواهند منشأ تحول باشند.
نوابی تأکید کرد: این اثر برای مدیران، معلمان و راهبران آموزشی نیز میتواند کمککننده باشد. تلاشمان این است که دختر امروز، یک مدیر، متعلق به خانواده و کنشگر اجتماعی تربیت شود. لازمه آن نیز خروج از پوسته پوسیده محتوا و روشهای نظام سنتی است.
یادآور میشود، کتاب «مدرسهای برای زندگی» براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به ارائه الگویی عملیاتی و کاربردی از یک مدرسه ابتدایی با رویکرد تحولی پرداخته است.
پایان مراسم با امضای نمادین کتاب
در پایان این مراسم، از کتاب «مدرسهای برای زندگی» توسط آینده سازان کوچک حاضر در جلسه رونمایی شد و مدعوین، لوح یادبود رونمایی و نسخه نمادین کتاب را امضا کردند؛ گامی که امیداست مقدمهای باشد برای آغاز مدرسههایی متفاوت، در مسیر تربیت نسل آینده انقلاب.






















